تاريخ : جمعه 22 آبان 1394برچسب:خشایارشاه, | 15:13 | نویسنده : مهدی

برای دیدن مطلب به ادامه ی مطلب بروید.

 

 

نویسنده:مهدی



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 آبان 1394برچسب:خشایارشاه, | 15:0 | نویسنده : مهدی

برای دیدن پست به ادامه ی مطلب بروید.

 

 

نویسنده:مهدی

 

 

منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com/

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:شاه عباس بزرگ, | 22:7 | نویسنده : مهدی

به ادامه ی مطلب بروید.

 

نویسنده:مهدی



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:ابتکارات نظامی هخامنشیان, | 21:43 | نویسنده : مهدی

برای دیدن پست به ادامه ی مطلب بروید.

 

نویسنده:مهدی

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:تاریخ نظامی ایران, | 21:34 | نویسنده : مهدی

برای دیدن پست به ادامه ی مطلب بروید.

 

در صورت نمایش نیافتن درست تصاویر روی آنها کلیک راست کرده و گزینه یopen image in new tap را انتخاب کنید.

 

من این رو کپی کردم.

 

غلط املای هاش رو به من نگین.

 

نویسنده:مهدی



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:خواجه نظام الملک طوسی, | 21:24 | نویسنده : مهدی

خواجه نظام الملک طوسی وزیر مقتدر امپراطوری سلجوقیان

ابوعلی ملقب به نظام الملک مولف سیاست نامه (سیرالملوک)  در یکی از قرای طوس بدنیا آمد.

اجداد او اصلا از خاک بیهق سبزوار بودنده اند. وی در خدمت حاکم بلخ، ابو علی بن شادان به دبیری روزگار می گذراند و بعد ها به وزیری ابو علی شادان در آمد . ابو علی شادان بعد ها وی را  به دبیری و صاحب دبیری امور الب ارسلان واداشت  و از این تاریخ است که خواجه در سلک درباریان الب ارسلان در آمد و در تمام دوره ی سلطنت طغرل زیر دست او که امارت خراسان داشت، روزگار می گذراند.

پس از انکه الب ارسلان به پادشاهی رسید  خواجه نظام الملک را به جای ابو نصر کندری به وزارت برداشت و خواجه تا زمان کشته شدن در وزارت الب ارسلان  و ملکشاه با نهایت استقلال و اقتدار برجا بود.  وی با سیاست  و تدبیر  قلمرو سلجوقیان را از حلب تا کاشغر گستراند.

نقشه فرمانروایی سلجوقیان

در دوران سلجوقیان امپراطوری بزرگی شکل گرفت که سرحدات آن با سرحدات امپراطوران ساسانی در 6 یا 7 قرن پیش از خود برابری می کرد.

ادامه در ادامه نوشتار

 

خواجه در طی بیست سال وزارت ملکشاه، قدرت بی چون و چرایی داشت.وی ولایات مختلف و نیز کارهای اداری مهم را به فرزندانش سپرده بود و طبعا خود و فرزندانش در پرتو این وزارت به مال و منال فراوانی رسیده بودند.شگفت آن که کار فرزندان خواجه به جایی رسید که یک بار مؤید الملک حاضر به اطاعت از فرمان ملکشاه نیز در سپردن شغل مناسبی به یکی از دبیران معزول نشد و گفت: چون سوگند یاد کرده که به او کار ندهد، نمی تواند فرمان سلطان را اطاعت کند.این اقدام، خشم سلطان را برانگیخت و سبب عزل مؤید الملک شد.

به هر روی، موقعیت خواجه به طور طبیعی، حسد بسیاری را برانگیخت و سبب شد تا دشمنانش در دربار سلطان برای وی سعایت کنند.یکی از این افراد، تاج الملک از مردمان فارس بود که پس از خواجه به وزارت رسید.افزون بر آن، ترکان خاتون، همسر ملکشاه که می خواست پسرش محمود را به ولایت عهدی بگمارد، و خواجه با آن موافق نبود، سخت نزد سلطان از او بدگویی می کرد.در واقع، دربار ملکشاه، میانه ای با وزیر نداشت و این تنها قدرت و درایت خواجه بود که با وجود دشمنان فراوان، توانست بیست سال بر مسند وزارت تکیه بزند و حمایت سلطان را به همراه داشته باشد.

عاقبت این بدگویی ها در سلطان اثر کرد تا آن که «به نظام الملک پیغام داد که تو با من در ملک شریکی و بی مشورت من هر تصرف که می خواهی می کنی و ولایت و اقطاع به فرزندان خود می دهی.ببینی که بفرمایم دستار از سرت بردارند.او جواب داد که، آنک ترا تاج داد، دستار بر سر من نهاد.هر دو درهم بسته اند و با هم پیوسته.»

این حکایت را به عبارتی دیگر هم نقل کرده اند: سلطان گفت: اگر می خواهی، بفرمایم که دوات از پیش تو برگیرند.وزیر پیغام داد: «دولت آن، به این دوات بسته است، هر گاه این دوات برداری، آن تاج بردارند.»

شگفت آن که، میان قتل نظام الملک و مرگ ملکشاه تنها سی و سه روز فاصله بود. البته تاریخ گواه آن است که اسماعیلیان آندو را به قتل رساندند.

ملکشاه  در اواخر سلطنت خود از چند تن وزیران خواست که در باب کشور داری و رسوم پادشاهان گذشته از ال سلجوق، و نیک و بد امور جاری و کمبود ها بیندیشند و تاملات خود را روشن بنویسند و عرضه کنند تا پادشاه  در انها تامل کند و نقایص را دریابد و کارها را به سامان کند …ملکشاه از میان  آنها ، نوشته خواجه نظام الملک را پسندید و او را به اتمام آن مامور ساخت . و کتابی شد  به نام سیرالملوک یا سیاست نامه که مشتمل است  بر مسائل حکومتی ، سیاسی و اجتماعی دوره سلجوقیان.

یکى از توصیه‌هایى که به شاهِ زمان خودش مى‌کند، این است: زنهار! مردى را دو کار مفرمایى؛ مردى و کارى. راست مى‌گوید؛ یک مرد، یک کار.»

 

نویسنده:مهدی



تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:سلجوقیان, | 21:7 | نویسنده : مهدی

آقا طولانیه برید ادامه ی مطلب.

 

خانم طولانیه شما هم برید ادامه ی مطلب.

 

نویسنده:مهدی



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:اعتیاد,مواد مخدر, | 8:19 | نویسنده : مهدی

 بسیاری از معتادان به علت عدم آگاهی از شرایط و وضعیت خود و انکار و خود فریبی درباره مشکلی که با آن دست به گریبان اند و یا داغی که به عنوان معتاد بر پیشانی آنان خورده است، کسانی هستند که در سکوت و تنهایی رنج می برند و کسی از رنج آنان آگاه نیست. وحشت و عدم آگاهی از چگونگی ترک اعتیاد سبب شده است تا بسیاری از معتادان نتوانند برای رهائی از وضعیتی که می توان آن را با موفقیت بهبود بخشید درخواست كمك کنند. در این مقاله اطلاعات کلی لازم در مورد این که چرا اعتیاد به مواد مخدر نوعی بیماری تلقی می شود و همچنین وجود دو نوع متفاوت از اعتیاد یعنی اعتیاد به مواد مصرفی و اعتیاد های رفتاری و نقاط تشابه این دو تشریح شده است.

 

 

 

اطلاعات کلی در مورد بیماری اعتیاد

    بیماری اعتیاد یک مساله اخلاقی نیست
    تعریف اعتیاد
    انواع اعتیاد
    تفاوت میان عادت و اعتیاد
    تست اعتیاد
    ترک اعتیاد

بیماری اعتیاد یک مساله اخلاقی نیست

کسانی که معتاد می شوند افرادی سست عنصر و بی اراده یا از لحاظ اخلاقی فاسد نیستند. وجود چنین برداشت نادرستی سبب می شود که بسیاری از معتادان نتوانند درخواست كمك کنند و به خاطر اعتیادشان دچار احساس شرمساری شوند؛ کاری که هیچ نتیجه مثبتی به همراه ندارد واز این رو اقدام به ترک اعتیاد نمی کنند. معتادان به علت احساس شرمندگی ، ترس ، خشم و عذابی که می کشند، به حمایت نیاز دارند نه به چیز دیگری که حال آنها را نسبت به خودشان بدتر کرده و آنان را مقصر کند. واقعیت این است که اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری جسمی است .بیماری اعتیاد منجر به بروز اختلال در فعالیت پیام رسانی در سیستم مغز می شود. اکثر معتادان به سختی حاضر می شوند به این واقعیت تن دردهند که اعتیاد نوعی بیماری است و همین امر سبب می شود تا فرد معتاد احساس خجالت و شرمندگی کرده و بیماری اعتیاد خود را انکار واز ترک اعتیاد خود سرباز زنند.

 

نویسنده:farhad



تاريخ : چهار شنبه 20 آبان 1394برچسب:وظایف قوای سه گانه, | 13:20 | نویسنده : مهدی

برای آشنایی بیشتر قوای سه گانه به ادامه مطلب بروید.

 

نویسنده:مهدی



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 20 آبان 1394برچسب:جمهوری اسلامی,جمهوری اسلامی چیست, | 13:18 | نویسنده : مهدی

جمهوری به معنای قرار داشتن حق حاکمیت در دست خود مردم است. کلمه جمهوری شکل حکومت را مشخص می‌کند و کلمه اسلامی محتوای حکومت را تعیین می‌کند. 

حکومت جمهوری یعنی حکومتی که حق انتخاب با همه مردم است قطع نظر از اینکه مرد یا زن، سفید یا سیاه دارای این عقیده یا آن عقیده باشند فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی معتبر است نه چیز دیگر کلمه اسلامی محتوای حکومت را بیان می‌کند یعنی حکومت با اصول ومقررات اسلامی اداره می‌شود و در مدار اصول اسلامی حرکت کند. چون اسلامی به عنوان یک دین در عین حال یک مکتب و یک ایدئولوژی است طرحی است برای زندگی بشر در همه ابعاد و شئون آن. 

پس جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب رئیس حکومت از سوی عامه مردم و محتوای آن اسلامی است. 

برای اکثریت قاطع ملت ایران،ایمان و اعتقاد راسخ به اصول اسلام داشتن و بی‌چون و چرا دانستن آن اصول، نه گناه است و نه عیب، آنچه که می‌تواند گناه و عیب باشد. این است که این اکثریت مسلمان به اقلیت بی‌اعتقاد اجازه چون و چرا ندهد. برخی اسلامی بودن جمهوری را منافی با روح دموکراسی می‌دانند علت این است که دموکراسی مورد قبول آن همان دموکراسی قرن هیجدهم است که در آن حقوق انسان در مسائل مربوط به معیشت و خوراک و مسکن و پوشاک و آزادی در انتخاب راه معیشت مادی خلاصه می‌شود اما اینکه مکتب و عقیده و وابستگی به یک ایمان هم جزو حقوق انسانی است و اینکه اوج انسانیت در وارستگی از غریزه و از تبعیت و از محیطهای طبیعی و اجتماعی و در وابستگی به عقیده و ایمان و آرمان است بکلی به فراموشی سپرده شده است. 

جمهوری اسلامی یعنی جامعه اسلامی یعنی جامعه توحیدی یعنی جامعه‌ای براساس جهان بینی توحیدی که بر طبق آن جهان ماهیت از اوئی و به سوی اوئی دارد. و اینجهان بینی دارای یک ایدئولوژی توحیدی است که از آن به توحید عملی تعبیر می‌شود، یعنی رسیدن انسان به یگانگی اخلاقی و یگانگی اجتماعی که هر دوی اینها در آیة کریمه معروفی که رسول اکرم در صدر نامه‌هایش به شخصیتهای جهان آنرا ثبت می‌کرد مندرج است. 

(آیه 63-آل عمران) قل یا اهل الکتاب تعالو الی کلمه سواء بینا و بینکم الانعبد‌الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضاً اربابا من دون ا… 

جمله تعالو الی کلمه سواء بیننا و بینکم توحید نظری و جمله لایتخذ بعضنا بعضاَ اربابا … توحید عملی اجتماعی را که مساوی است با آزادی و دموکراسی دراصلی‌ترین شکلش نشان می‌دهد. 

 

نویسنده:مهدی



صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد